Diverse artister - Rhythm ´N´Bluesin´ By the Bayou, Mad Dogs, Sweet Daddies & Pretty Babies

RHYTHM ´N´BLUESIN´ BY THE BAYOU RHYTHM ´N´BLUESIN´ BY THE BAYOU
Mad Dogs, Sweet Daddies & Pretty Babies
ACE CDCHD 1422
(63 min)

Med Mad Dogs etcetera är ACE framme vid sin tionde volym i denna serie med blues och rhythm and blues från södra Louisiana. Denna gång är nästa alla inspelningarna gjorda av JD Miller och liksom på tidigare utgåvor i denna serie har en del av låtarna ursprungligen varit utgivna på bland annat Zynn, Goldband, Feature, Kry och Rod. Även denna gång finns det alternativa tagningar som tidigare funnits tillgängliga på Flyright. Uppgifter på plattan ger intryck av att en del låtar inte varit utgivna tidigare, men jag har inte kollat och jag är lite osäker om vad som avses med tidigare utgiven, till exempel om bara legala återutgivningar räknas hit.

Denna gång är det till övervägande del rhythm and blues som gäller, även om det finns ett par rena bluesspår (till exempel Katie Webster och Leroy Washington) och zydeco (Clifton Chenier). Lantlig blues i stil med Ligthnin´ Slim finns inte med denna gång. Det är till största del fråga om en väl avvägd blandning av hårdsvängande rhythm and blues som i några fall för tankarna till Little Richard/Larry Williams (Little Victor och Lester Robertson) till mer lugnare swamppop (Carol Fran) och allt däremellan. Om du har de tidigare utgåvorna i denna serie så vet du redan vilka artister som förekommer. Det mesta är inspelat med de olika studioband Miller använde sig av, med musiker som till exempel Katie Webster.

Utöver ovan nämnda artister figurerar bland andra Mad Dog Sheffield, Lazy Lester, King Karl & Guitar Gable, Clarence Garlow och Tabby Thomas. En riktig pärla att lyfta fram är Rooty Tooty med ett fruktansvärt härligt saxspel av Lionel (Torrence) Prevost. Han blev studiomusiker hos Miller efter ha lämnat Clifton Chenier och återfinns på många inspelningar från Louisiana, men här får du för en gång skull höra honom som solist. Hade han satsat på hårdsvängande jazz hade han blivit ett mycket stort namn. Njut och imponeras!

Om din skivsamling är välfylld av JD Millers artister så har du säkert redan gräddan av hans produktion. Flera av låtarna på denna platta platsar i och för sig i en sådan samling, men det som presenteras här är de inspelningar som inte riktigt hör hemma på en best of-platta. Det är knappast heller meningen. Tanken bör nog vara att den som vill gå vidare och botanisera djupare i den musikskatt som fanns i södra Louisiana under sent femtio- och tidigt sextiotal ska få sitt lystmäte stillat. Det får man också, men om man inte har så mycket med dessa artister så bör man i första hand satsa på olika best of-sammanställningar, som bland andra ACE gett ut. Eftersom ACE haft tillgång till originaltejperna och då Miller hade hög kvalitet på sina inspelningsutrustningar (han hade flera olika studior) är ljudet genomgående mycket bra. En liten olycka har dock skett. På både innehållsförteckningen och i den medföljande informationen anges som låt nummer 15 Ain´t Nothing Shakin´ med Eddie Williams fast det egentligen är Roll, Roll, Roll med Guitar Jr (Lonnie Brooks). Man har nog helt enkelt av misstag lagt in fel låt. Kanske kommer Eddie Williams bidrag med på volym 11.

Skriv ut